Kikpzs ideglettani alapjai
Ember s a kutya kapcsolata
A kutya nevelse szorosan ssze kapcsoldik a kikpzsvel. Mr klyk kortl kell nevelni. Hozzvetlegesen nyolc kilenc hnapos korban rdemes megkezdeni a kikpzst. Ez azonban fgg a fajttl, az egyedtl, s a cltl amit magunk el tztnk.
Nevelsen az rtjk amit a mindennapos egyttls sorn meg kell kvetelni a kutytl, teht engedelmessget, ragaszkodst, nyugodt magatartst s tisztasgot.
A kikpzs az a tantsi mdszer, amikor erszak mentesen alaktjuk ki a kutya termszetes hajlamaival megegyez feltteles reflexeket.
A kutya magtl tud lni, llni, fekdni, ugrani, jelzi az idegent, rzi a terlett, szaglsa alapjn tjkozdik. A kikpzs sorn nem akarunk mst a kutytl minthogy akaratunkra, parancsunkra, karjelnkre hajtsa vgre ezeket a vele szletett cselekvseket. A kikpzs abban ll, hogy bizonyos meghatrozott clokra hasznljuk fel a kutya kpessgeit.
Aki kikpezni akar, tisztban kell lenni azzal, hogy trelem, szeretet s bizonyos pedaggiai kpessg nlkl soha nem ri el a clt.
Nyugalom s nuralom s kvetkezetessg az alapja az ernyeknek. Csak vgtelen trelemmel rhetjk el, hogy a kutya megrtse amit tle kvetelnk. Ami irnt ma nem mutat fogkonysgot, azt megrtheti holnap, egy ht mlva, vagy ksbb. Kikpznek minden esetben fontolra kell vennie a kikpzs eredmnytelensgnek okt s esetleg keresnie kell ms mdszert, amely a kutya szmra „rthetbb”. Egyenl mrtkben kell alkalmazni engedkenysget s szigort, az elbbivel rendszerint sokkal jobb eredmnyt lehet elrni.
A kutynak sohasem szabad flni a gazdjtl, pp ellenkezleg, valahnyszor a kikpz foglalkozik vele rmet kell reznie. Ez nem azt jelenti, hogy a kikpzs kzben kizrlag csak engedkenysggel lehet elrni mindent. A szigor s a kvetkezetessg nem elhanyagolhatak a kikpz szmra. Amit a kutya egyszer megtanult, azt ne csak jkedvvel, de maradktalanul is hajtsa vgre. Ugyanakkor nem szabad kvetelni olyasmit, ami a „lehetsgeinek” hatrain kvl esik. Ha a gyakorlatoknl erszakot alkalmazunk, nem szmolva a kutya egyni ernyeivel, „meglnk” benne minden kezdemnyez ert s munka kedvet, egyszval bbut formlunk belle. Slyos hiba, ha mindenben csak ellenllst gyantunk, amit kutya nem kpes „megretni”. Az esetek tlnyom tbbsgben, sokkal inkbb a kikpz hozzrtsben van a hiba. Ha ilyenkor erszakot alkalmazunk ahelyett, hogy megismtelnnk a feladatot az egyes kutyknl teljes zavarodottsgot idzhet el. A kutya nhny ismtls utn mindig megrti, hogy a kikpzje mit kvn tle. Az rtelem, s a felfog kpessg nem a fajta, hanem az egyed tulajdonsga. Minden egyes fajtnak megvannak a maga klnbz veleszletett sajtossgai. E tulajdonsgok kialaktsa tanulkonysguk foktl irnythatsguk mikntjtl, valamint attl fgg, hogy milyen fok az ember s a kutya kapcsolata. Valamennyi kutynak mr vilgra jvetelekor mr van bizonyos veleszletett rkltt „szbeli kpessge”, termszetesen ez csak ksbb derl ki. Vannak olyan kutyk amelyek ltszlag csak az sztneikre hallgatnak, mg msoknl csodlatra mlt tanulsi kpessget rulnak el. Igazn jl kpezni csak az utbbi egyedeket lehet, a gyengbb kpessgektl nem vrhatunk sokat. Legnehezebben irnythat az egy v krli kutya. A nevels s a kikpzs eredmnyei csak ez idszak utn jelentkeznek.
A kikpzs clja az, hogy „nfeledt reaglv” tegyk a „tantvnyt”. Az olyan egyeddel foglalkozzunk amelyik kszsgesen dolgozik, jl rzi magt velnk s lvezi a gyakorlatokat. Fontos szempont, hogy minden esetben elgedett, felszabadult kutyval kezdjk el a kikpzst. Ha a kutya a veznyszavakra bizonytalanul vagy flnken reagl, akkor kedveskedssel, jtkkal oldhatjuk fel ezt a „lelkillapott”. Flnksg megelzhet azzal, hogy a gyakorlatokba sokszor iktatunk be dicsretet, jutalmat, jtkot s a minimumra cskkentjk a felttlenl szksges bntetsek szmt.
A foglakozsoknl a legknyesebb a trelem. A leghelyesebb, ha a trelmetlen ember hozz sem fog ehhez a knyes munkhoz.
A kikpz jelleme risi befolyst gyakorol a kutyra. Hirtelen harag, dh kitrsre hajlamos ideges ember ne foglalkozzon kutya kikpzssel. Az ilyen egyn hamar tnkre teszi a kutyt, s munkjnak eredmnye sajnlatra mlt flnk, megalzkod lny lesz, amely csak bosszsgot okoz neki. Klnsen a kezd kikpz legyen trelmes, ne hagyja magt semmivel kihozni a sodrbl, brmit is cselekszik a kutya. Rossz idben trtn fenyts a prz meggondolatlan megrntsa, st a kiss „lgy termszet” kutynl az erteljesebben elhangz veznysz is megsemmistheti az addigi fradsgos munka eredmnyt. Higgadtsg s nyugalom szhez trti mg a legnehezebben tanthat kutyt is. A gyakorlatok ismtlsvel lehet rgzteni a kutya tanult kpessgeit, hiszen k is az ismtls rvn tanulnak. Kikpzs kzben tapasztalhat a dicsret s a helyesen elvgzett gyakorlatrt adott jutalom sztnz ereje. Ezek mg inkbb eredmnyekre sarkaljk a kutyt s minl erteljesebb az sztnzs annl nagyobb a szorgalom. Amennyiben a „tantvny” jl vgzi a feladatait, akkor jutalomban, dicsretben, ha rosszul akkor trelmes „helyreigaztsban” rszesljn. A kikpznek egyetlen msodpercre sem szabad szem eltt tveszteni ezeket.
Vezetnek lebegjen a szeme eltt, hogy a kutya nem kpes logikus gondolkodsra, s nmagbl kiindulva sohasem cselekszik hamisan.
ppen ezrt tartzkodjunk attl, hogy emberiestsk a kutyt. Ha mr mindenron bntetni kell, csak akkor tegyk ezt ha rajta kaptuk egy ltalunk nem kvnt cselekvs kzben. Az utlagos fenytssel az ellenkezjt rjk el, mint amit akartunk. Mieltt a kikpzshez hozzkezdnk tisztznunk kell azt, hogy a kutya az egyes ingerek sszekapcsoldsa rvn reflex szeren tanulja meg az egyes gyakorlatokat, anlkl, hogy tltn azok rtelmt s cljt. A kutya nem rti meg az emberi beszdet, szmra az nem jelent semmit, emiatt kell keresnnk egyb utat ahhoz, hogy megrtessk magunkat s elrjk nla azt, amit tle elvrunk.
A kutya szabad terleten falkban l.
Falka vezetje a dominns egyed, amelyik uralkodik a tbbi felett s a falkatrsaik felttel nlkl alrendelik magukat.
Az ember s kutya kztt hasonl viszony ll fenn, csakhogy itt az ember a falkavezr. Neki rendeli al magt a kutya.
A tantvny ellenszeglst szembe helyezkedst nem szabad engedni, a kikpzs csak is gy lesz sikeres |